Monday, 16 May 2011

Kau KAYA, Aku MISKIN. Ape bezanye?

Assalamualaikum...


***Semua isi kandungan dalam entry ni lahir dari lubuk hati sye yang paling dalam. So, kalau ade yang merepek, merapu, meraban, sila jangan ambil kisah ok.:) Happy reading!***



     Hai kawan-kawan. Buka-buka entry ni first mesti nampak tajuk nye kan? Ok, tajuk entry tu macam merajuk je kan. Haha! Tak ok. Kalau sye merajuk, takde orang nak pujuk nanti. Dah lah. Jom start story.

     Sye ade kawan kat sekolah dulu. Dia pandai, sye kurang pandai. Dia comel, sye comot. Sye ade kawan dekat UiTM. Dia kaya, sye miskin. Dia hotstuff, sye tak hot langsung. Dia ade kereta, sye ade basikal tua je. Dia pakai barang ade brand. Sye pakai yang beli kat kedai 2 hinggit je. Dia besar, sye kecik. Dia lahir dulu, sye lahir kemudian.

     Sye ade blog. Kat dalam ni ade yang femes sangat-sangat macam Abang Ben, FL and Yuyu Zulaikha. Ade jugak yang tenggelam macam batu kat dalam air, macam sye. Ade yang cantik-cantik, tapi sye tak cantik macam diorang. Ade yang follower bertindan-tindan, sye dua tiga kerat je. Ade yang semua orang kenal, ade jgak yang orang tak pandang langsung. Semua ada status masing-masing.

     Persoalannye kat sini, ape bezanya kita semua? Semuanya still pijak atas bumi yang beralaskan rumput dan tanah, berbumbungkan langit dan awan, berdindingkan angin. Masing-masing ade hidung yang berlubang, mata yang terbukak, tangan dengan 10 jari. Semua sama. So, ape yang membezakan kita? Adekah status dan darjat or harta benda yang bezakan kita? NO!

     Yang bezakan kita ada kat sini. ~tangan letak kat dada~ Ok, sebenarnye yang bezakan kita semua ialah pegangan, iman, pemikiran, dan pengalaman masing-masing. Semuanya faktor dalaman. Bukan STATUS ok. Ye, mesti ade yang cakap, 'ade jgak orang yang takde tangan'. Fine. Tapi, tak semestinye takde tangan diorang tak boleh hidup. Betul tak? Act, Allah dah bagi semua nya sama rata. Setiap yang ade kekurangan mesti ade kelebihan, setiap yang buruk, mesti ade hikmah disebaliknya.

     Berbalik pada faktor dalaman tadi. Cuba korang fikir. Ape bezanya orang buta yang jalan bertongkat pegi ke masjid dengan orang cukup sifat yang melepak tanpa hala tuju? Sama je. Diorang ade kekurangan dan kelebihan masing-masing. Ok. Sye nak aplikasikan teori ni dalam dunia blog. Ape pulak beza blogger yang femes disebabkan rupa dengan femes di sebabkan entry? Ha, xde beza kan? So, macam mane pulak dengan blogger yang baru nak up, dengan blogger yang dah dikenali ramai? Pon sama...

     Kita semua sama. Yang beza cuma pegangan kuat atau tak, iman sempurna atau goyah, pemikiran jauh atau cetek, dan pengalaman. Pengalaman kan yang mendewasakan kita. Kita belajar erti hidup, kasih sayang, kehilangan, semua dari pengalaman. Orang yang pernah merasa kehilangan pastinye lebih tabah dan bersyukur berbanding orang yang sempurna dari segala segi. Betul tak? Tapi tak semua macam tu.

     Sye percaye kawan-kawan blogger sye semuanye baik-baik belako deh. Diorang semestinye sentiase support each other. Takde istilah u follow i, i follow u. Follow tu biar ikhlas. Komen pon yang membina. Kita semua kan serupa. So, ape yang nak di kisahkan dengan STATUS? Akhir kata dari sye, bersyukur dengan apa yang kita ada.


:: Thank You, Allah ::

P/S : Maap kalau entry ni melalut. Sembang je lebih. Korang cakap ape korang nak cakap, tapi ni pendapat sye. Pendapat korang pulak?

That's all! Tata!

0 si cantik/kacak komen:

Template by:

Free Blog Templates