Thursday, 24 May 2012

DUIT

Assalamualaikum...

ni sesi borak tengah malam. tak ada apa yang best pon. cuma perkongsian je. seperti yang kita sedia maklum, wang ringgit adalah satu benda yang sangat sangat SANGAT diperlukan abad ini. heh, kalau duit tak penting, takde lah pengemis. kalau duit tak penting, takde lah PTPTN. kalau duit tak penting, takde lah bank!

maka, aku terfikir untuk buat sesuatu. buat sesuatu supaya aku tak payah nak mintak duit orang. supaya aku tak payah nak mintak belas ihsan orang. supaya aku boleh berdikari. berdikari=berdiri atas kaki sendiri=belanja guna duit sendiri.

sejak dulu, aku memang tak pandai nak mintak mintak. minta duit, tu bukan cara aku. kalau orang bagi, aku terima, kalau tak bagi, aku diam. dulu-dulu masa sekolah, kalau dapat duit belanja, aku terima dengan senyum lebar. kalau tak dapat aku diam. kalau sekolah mintak derma maulud, aku tunjuk je surat or bagitau je kat orang tua. kalau dapat, derma lah. kalau takde, tak derma lah.

sampailah aku masuk teknik. tujuan aku masuk teknik tu, sebab nak tukar angin. lepas tu aku rasa kalau duduk asrama aku boleh jimat. tak payah atok aku bagi belanja setiap hari. balik pon sebulan 2x. tu pon kalau atok aku tanya ada duit tak, mesti aku cakap, "adalah jugak...". nak mintak, aku memang malu. kalau orang mintak kat aku, aku bagi kalau ada. kalau orang nak pinjam pon, aku bagi kalau ada. tapi nak mintak hutang, aku bukan orangnya. nasib baiklah kawan-kawan aku baik-baik belaka. kalau tak mesti aku dah papa kedana kene tibai. tsktsk!

satu-satunya manusia untuk aku bergantung harap sekarang ialah abang aku. dengan abang aku je aku tak berapa malu nak mintak. tapi selalunya aku tak mintak pon dia bagi. terima kasih ye. :') sejak masuk teknik, sampailah ke UiTM, aku tak mintak pon duit pakcik makcik aku, even diorang yang jaga aku. memang nampak aku macam takde lah susah mana, tapi percayalah, aku tak susah atas jasa PTPTN yang bagi aku pinjam duit buat bayar yuran, dan belas ihsan abang aku yang bagi belanja buat berjimba-jimba ikut sukahati aku.

aku beli barang itu ini, makan itu ini, duduk rumah sewa bagai. percayalah, tu semua bukan duit aku. tu semua duit kerajaan aku guna. haha! duit abang aku yang aku pow. duit peninggalan arwah orang tua aku. takde lah banyak. tapi cukuplah untuk anak mereka yang dua orang ni. aku sedar, duit tu tak mungkin akan bertambah dan pastinya akan terus berkurang.

maka lagi sekali aku terfikir untuk buat sesuatu. buat sesuatu supaya aku boleh bayar duit kerajaan yang aku pinjam lepas tu pegi luar negara pusing-pusing jumpa Greyson Chance ke, pegi haji ke ape kan (kalau hutang tak bayar tak lepas der nak keluar). supaya aku boleh belanja abang aku sebab dia banyak tanggung aku belajar, supaya aku tak payah lagi bebankan pakcik makcik aku. kalau boleh aku taknak susahkan orang. biar aku susah tapi jangan orang susah sebab aku. dan jangan ada orang yang menyusahkan aku. haha! kalau kat dunia ni takde perompak, penjenayah bagai, pasti aku akan duduk rumah sorang-sorang. tapi dengan dunia akhir zaman ni, aku takut.

oleh itu, aku dah buat keputusan. buat keputusan untuk ubah hidup aku. <---ada gaya baru kuar penjara pudu tak? hikhik. tak kisah la apa-apa pun. bukak akaun ASB ke, cari keje gaji ribu riban ke, buat direct selling ke. apa-apa saja aku nak buat asalkan aku dapat target aku dekat perenggan atas ni. malangnya, aku pemalu. maka, direct selling aku dah lontar jauh. pilihan yang aku ada ialah bukak akaun ASB dan cari kerja. Kerja dah dapat! Yeay! tinggal bukak akaun ASB. doakan aku murah rezeki ye. ops! lupa pulak. duit poket aku mungkin aku boleh dapat tru blogging. hehe~ tak sedar diri pemalas nak update belog, ada hati nak cari duit poket.

Nota kaki: semua yang di atas ialah hasrat saya sebelum saya tua! eh lagi satu. saya nak jadi manusia beriman jugak dan kalau boleh jutawan beriman. Pray for me plisss! :)

2 comments:

Hzndi said...

helooo nice post :)

DAIRI FARISHA said...

Jemput join segmen Farisha : http://diarisedetiklebihfarisha.blogspot.com/2012/06/blogger-ada-facebook-tolong-like.html

Blog Peribadi Milik Amirah Marliza@2011