Tuesday, 24 July 2012

PUASA--->raya

Assalamualaikum...

PUASA. day 5th already. bagi yang puasa penuh sepanjang 5 hari ni, tahniah! Alhamdulillah, 21-6. dah 15 kali Ramadan saya berpuasa. dan tahun ni, tahun ke-14 saya berpuasa without mak abah. semoga tenang ye kat sana. ;') ok.

cerita pasal puasa, masing-masing mesti rasa happy kan. sebab bila puasa, tu tandanya raya dah nak tiba. walaupun hakikatnya, kita pon tak pasti sama ada kita sempat atau tak jumpa Syawal tu. tapi kita tetap macam bahagia giler main mercun, meriam, bunga api bagai. apekah? tahukah korang, bulan Ramadan ni la bulan untuk korang hentam Syaitan habis-habisan. yelah, Syaitan kan dah kene ikat. ok. bajet ustazah pilihan. >.<

bagi saya, bila tiba bulan puasa saya rse macam suka. sebab ape? sebab bulan puasa je la nak atau tak saya akan bangun sahur. bila saya bangun sahur, saya akan tunggu azan subuh. dan saya akan solat subuh. honestly, hari biasa selalu terlajak tidur. demm!

normally, bila citer pasal puasa, mesti nak kaitkan dengan raya. baju raya dah tempah belum, kaler ape? kuih raye dah buat belum. kuih ape? oh ye. bagi saya, baju, kuih tu semua tak penting kot... dapat kumpul satu family tu la satu rahmat sebenarnya. giler kau tak suka? saya pun dah tak ingat since tahun bila saya mula endah tak endah pasal baju raya. rasa nak beli, beli. kalau rasa tak nak beli, buat-buat ade je la sepasang. raya sakan pon nak buat ape kan. sedangkan ada lagi orang yang langsung tak dapat nikmati hari raya tu. maka, sebaiknya kita bersederhana.:')

betul la orang cakap, makin banyak bercakap, makin merepek. makin banyak menaip, makin banyak typo. pen-off.

Nota kaki: ada yang bertanya,"sah atau tak puasa kami tanpa sahur dan berbuka?" ;') bersyukurlah kita masih di beri rezeki untuk menikmati makanan sahur dan juadah berbuka puasa. Alhamdulillah.

1 comment:

Mira Adzlia said...

yup..btol tu..kte harus sntiase bsederhana & bsyukur :)

Blog Peribadi Milik Amirah Marliza@2011