Sunday, 24 February 2013

Dosa sesama manusia.

Assalamualaikum...

kita ni, hidup tak tau sampai bila, entah-entah kejap lagi tercekik ais ke, kita tak tau kan. mati tu pasti. memang la amalan kita dah buat kita rasa macam dah banyak je. kita rasa kita dah buat solat taubat, Allah dah ampunkan dosa-dosa kita. Ye. memang la Allah dah ampunkan.

tapi sebenarnya kita mungkin terlupa sesuatu. Dosa sesama manusia. manalah tau kita ada terambil barang kawan kita, kita tersakitkan hati orang lain, kita mengumpat, kita sebarkan perkara tak betul dan kita ada hutang dengan orang. semua tu termasuk dalam dosa sesama manusia. nak tak nak, kita kena mintak maaf dan mintak redha orang tersebut supaya urusan kita dipermudahkan. mungkin ada yang kita tak sedar, tapi yang mana kita sedar, atau sengaja, janganlah teruskan.

minta maaf. maafkan. mungkin tu jalan terbaik. kita harap orang maafkan kita, tapi kita tak maafkan orang. adil ke? maafkan kerana dengan memaafkan, boleh sejukkan hati yang sedang marah. InsyaAllah, dengan syarat, IKHLAS.

Dari Abu Hurairah ra, Nabi saw bersabda: "Siapa yang merasa pernah berbuat aniaya kepada saudaranya, sama ada berupa kehormatan badan atau harta atau lain-lainnya, hendaknya segera meminta halal (maaf) darinya, sebelum datang suatu hari yang tiada harta dan dinar atau dirham, jika dia punya amal saleh, maka akan diambil menurut penganiayaannya, dan jika tidak mempunyai hasanah (kebaikan), maka diambilkan dari kejahatan orang yang dianiaya itu untuk ditanggungkan kepadanya." (H.R. Bukhari-Muslim)

Nota kaki: aku pon nak mintak maaf kalau ada yang kecil hati dengan aku, kalau aku ada hutang apa-apa, sila bagitau. 

0 si cantik/kacak komen:

Template by:

Free Blog Templates